آیا مناسب خوانندگی هستید؟

شرایط لازم برای هنرجویان و هنرآموزان

سوال؟

آیا صدای من قابلیت‌های خوانندگان حرفه‌ایی را دارد؟  این موضوع فقط شامل آواز نیست اما در یادگیری ساز‌های دیگر، هنرجویان این سوالات را کمتر می‌پرسند. بدون تست یا آزمون، ثبت‌نام می‌کنند. برای شرکت در کلاس‌های آواز باید تست بدهید. شاید شما یا خانواده‌تان فکر کنید که صدای خوبی دارید. خانواده شما را تشویق می‌کنند و برای‌تان اسفند دود می‌کنند. دوستان‌تان می‌گویند که چرا به صدا و سیما نمی‌روید یا چرا یک کار بیرون نمی‌دهید و کلاً چرا خواننده نمی‌شوید؟ شاید هم بعضی از دوستان به شما حسادت کنند. اما صبر کنید. یک لحظه صبر کنید و با خود صادق باشید. شاید شما برای این کار ساخته شده‌اید و شاید هم نه!

 

بعضی از سازها، مثل پیانو، سنتور یا بلز صدای « آماده » از قبل کوک شده دارند. یعنی نوازنده مجبور نیست کلی زمان و تمرین کند برای اینکه صدای خوب و صحیح را از ساز درآورد و سپس آهنگ یا قطعه‌های مختلف را اجرا کند. اما بعضی دیگر از سازها اینطور نیستند. این‌گونه از سازها نیاز به گوش قوی  و تربیت شده دارند. مثل ویلن یا کمانچه. هنرجو در ابتدا باید تمرین‌های بسیاری انجام دهد که بتواند صدای ساز را درآورد. برای سازی مثل ویلن این زمان حدود یک تا دو سال طول می‌کشد. علاقه شدید باعث می‌شود که بسیاری زمان زیادی برای این کار صرف کنند و خیلی‌ها این کار را نمی‌کنند ولی در آخر از نتیجه راضی نیستند. مخصوصاً وقتی این موضوع آزار دهنده‌تر می‌شود که هنرجوی دیگری، در مدت زمان کمتر موفق به نواختن همان ساز می‌شود.

ویژگی کلاس های موسیقی

افراد بسیاریبه موسیقی علاقمند  می‌شوند یا در آینده خواهند شد. برای بسیاری این سوال پیش می آید که چطور یک کلاس مناسب برای آموزش موسیقى پیدا کنیم؟ کلاس های آموزش موسیقی استاندارد دارای ویژگی هایی هستند؟ جواب قطعی برای این سوالات وجود ندارد. مناسب یا نامناسب بودن یک کلاس بستگی زیادی به مربیان و استادان دارد. شاید استادی توانایی زیادی داشته باشد ولی خیلی بداخلاق هم باشد. این شما هستید که باید انتخاب کنید که چه هدفی دارید. آیا شما یادگیری می‌خواهید یا احترام یا هر دو باهم. زمانی که آموزش موسیقی به این شکل باب نشده بود، استادان کمی برای آموختن از ایشان وجود داشت. منابع هم زیاد نبود و شاگرد علاقمند چاره‌ایی جز شرکت در کلاس استادان «چه بداخلاق و چه خوش اخلاق» نداشت اما این روزها دیگر همه چیز تغییر کرده. هنرجویان کلاسی را انتخاب می‌کنند که اتاقش خوب با نمای دل‌باز داشته باشد و البته اگر ایرادی از آنان گرفته شود، وای به حال مربی می‌شود. ببخشید که از واژهٔ مربی استفاده می‌کنم. واژهٔ استاد زمانی ارج و قرب داشت اما این روزها این واژه بیشتر برای مقاصد دیگری به کار می‌رود که از حوصله این نوشته خارج است. 

چرا موسیقی؟

موسیقی، هنری است که به آرامش افراد کمک می‌کند. هم به خود نوازنده و هم به شنونده.  به صورتی که اثرات آن بر افزایش درک و توانایی ذهنی افراد، به صورت علمی ثابت شده‌ است. صدا به عنوان پدیده ایی روانی، اثرات متفاوتی بر انسان می‌گذارد. به صورتی که صداهای موزون و موسیقایی به فرد آرامش داده و اصوات ناهنجار فرد را نا آرام می سازد. هدف از آموزش موسیقی به شیوه اصولی، پرورش افرادی است که هر کدام برای رسیدن به مهارت اجرا مثل نواختن، خواندن و حتی مهارت گوش دادن به موسیقی تلاش می کنند. پس موسیقی واقعاً باید جدی گرفته شود.

به چه سازی علاقمند هستید؟

علاقمندان، باید آگاه باشند که آگاهی و دقت کافی برای انتخاب ساز  مهم است. و حتما باید قبل از ورود یا ثبت نام در دورهای آموزشی از افراد دارای صلاحیت کافی برای راهنمایی و مشاوره بهره بگیرند که تمرین هدف اصلی آنان نیست بلکه بدون شک وسیله ای بسیار مفید برای پیشرفت بسوی هدف‌های ارزشمندتر است ولی هرگز آخرین هدف و غایت نیست. بنابراین یک مربی خوب قبل از اینکه شاگردانش را به تمرین وا دارد باید همیشه برایشان روشن کند که قصد آنان از هفته ها تمرین روی یک اتود چیست و چه نتیجه‌ایی حاصل می‌شود؟

شرایط کلاس های موسیقی

   

مدرس، توانایی انجام چیزی را که درس می‌دهد را داشته باشد 

واضح است کسی که هنری را تدریس می کند، باید بر آن هنر تسلط داشته باشد. یعنی  کسی که درس آواز میدهد خود باید با مهارتهای خوانندگی آشنا باشد. به  عبارتی مدرس باید آنچه را که آموزش می دهد، خود بلد باشد.

نکته!  هر خواننده ای لزوما نمیتواند مدرس خوبی باشد ولی بر خلاف برخی رشته های ورزشی مدرس آواز خود باید توانایی خواندن را داشته باشد. مثلا کسی که آموزش پیشگیری از بیماری های خطرناک میدهد لزوما خود نباید مبتلا به یکی از این بیماری ها باشد. ولی کسی که خود آموزش آواز میدهد، باید روی چیزهایی تدریس می‌کند تسلط داشته باشد.

آیا خوانندگان معروف توانایی آموزش خوانندگی را دارند؟

متاسفانه در این رشته نیز مانند  صنفهای دیگر این باور وجود دارد که هر کسی مشهور باشد، مثلا خواننده خوب و معروفی باشد، توان تدریس هم دارد. افراد زیادی هم از روی نا آگاهی، با مبالغ بسیار بالا در این کلاس ها ثبت‌نام می‌کنند. غافل از اینکه غیراز هزینه مالی، وقت خود را صرف اسم و شهرت می‌کنند و بدتر از همه اینکه بدون بازدهی و یا پیشرفتی سر خورده می شوند. ( البته این موضوع برای همه هنرمندان مشهور صدق نمی کند)

تمرینات تکنیکی در کلاس انجام شود

بر خلاف تصور بسیاری انجام دادن تمرینات تکنیکی (vocalize) یا گرم کردن صدا ضروری و مهم است.(این موضوع سال ها پیش به صورت کاملا علمی توسط پزشکان و محققان ثابت شده) و انجام آن باید به همراه ساز پیانو یا اُرگ (منبع صوتی استاندارد) انجام شود. متاسفانه بیشتر افراد این تمرینها را بیهوده و حتی مسخره میکنند که این اشتباه بزرگ باعث توقف پیشرفت هنرجویان می شود.

 

ارسال یک پاسخ